Anita Westin er kvalitetssjef i Weland AB i Smålandsstenar. Her forteller hun om arbeidet som kvalitetssjef, hva kvalitet betyr for henne, og hvordan Weland som bedrift sikrer topp kvalitet på tjenestene og produktene de leverer – fra A til Å.
Hei, Anita! Du er kvalitetssjef i Weland. Hva går jobben din ut på?
– Jeg er så heldig å få jobbe sammen med et dynamisk team på seks personer. Min rolle er å gi medarbeiderne mine veiledning i å arbeide systematisk med kvalitetsavvik, både eksternt og internt, og å jobbe med årsaksanalyser for å finne langsiktige løsninger. Jeg er brennende opptatt av å finne løsninger og overbevist om at alt kan løses. Denne lidenskapen ønsker jeg å formidle til teamet. Jeg vil dessuten sørge for at også resten av personalet kjenner seg delaktig i kvalitetsarbeidet.
Arbeidsoppgavene mine i Weland omfatter også leverandørutvikling, noe som er like inspirerende som det interne kvalitetsarbeidet. Dagene mine handler om alt fra kvalitetssikring av nye produkter til besøk hos kunder og leverandører for å få et helhetlig bilde av virksomheten deres, som vi kan bruke i det videre kvalitetsutviklingsarbeidet vårt.
Hva innebærer begrepet kvalitet for deg?
– Kvalitet er for meg mye forskjellig. Først og fremst er det en forventning om at et produkt eller en tjeneste skal holde det den lover, at den skal vare ut den tiltenkte levetiden og fylle funksjonen sin uten problemer. Hvis noe går i stykker, må jeg kunne føle meg trygg på at jeg kan henvende meg til virksomheten der jeg kjøpte produktet, og at min stemme som kunde blir hørt. Kvalitet handler om å forstå kunders behov og forventninger – og til og med å kunne overgå dem.
Hvorfor er det viktig å ta med seg bærekraftstenkning inn i kvalitetsarbeidet?
– I den verdenen vi lever i i dag, er det svært viktig å ha med seg bærekraftstankegangen helt fra gruven og til bearbeiding av ferdig stål til produktene våre. I Weland etterstreber vi å lage produkter med lang levetid og som i tillegg kan tas hånd om eller gjenbrukes på en mest mulig miljøvennlig måte etter endt levetid.
Hvordan bidrar teamet ditt til Welands løfte om høy kvalitet i alle ledd?
– I Weland arbeider vi med kvalitetssikring av produktene som skal ut til kundene. Allerede på forespørselsstadiet deltar vi i en tverrfunksjonell gruppe som forsøker å forutse hvilke problemer som kan dukke opp i forbindelse med utviklingen av et nytt produkt. Vi håndterer også reklamasjoner og analyserer de bakenforliggende årsakene til at en feil har oppstått, for på den måten å forsøke å finne en permanent løsning og hindre at feilen gjentar seg.
Vi arbeider også med å øke kvalitetsbevisstheten hos personalet internt og styrke den påvirkningen de har på kvaliteten i sine respektive prosesser. For meg er det svært viktig at alle medarbeidere er bevisste på egen påvirkning på kvaliteten, og på at de er viktige tannhjul i maskineriet som skal sikre at produktene holder den høye kvaliteten vi lover.
Hva er henholdsvis det morsomste og det mest utfordrende med jobben din?
– Jeg er overbevist om at jeg har verdens morsomste jobb! Å få være med på å utvikle kvalitetsarbeidet og se alle framskrittene som gjøres, er en gave! Daglig treffer jeg folk – enten her i Weland eller hos kunder eller leverandører – som inspirerer meg på tusen forskjellige måter. I likhet med alle andre støter jeg selvsagt også på utfordringer i jobben. Men jeg velger å ta det for det det er: en utfordring og en mulighet til å utvikle seg videre, både jeg som person og Weland som virksomhet.

|